torsdag 7. mai 2009

det er fint å være norsk i Danmark

Det har egentlig skjedd veldig mye i det siste, men tenkte jeg skulle ta for meg Danmarksturen jeg hadde med mamma, pappa og bestemor. Vi møtte opp på kaia klokka syv fredag morra og båten gikk åtte. Pappa hadde bestilt frokostbuffé, så vi satt å trøkka i oss mat, og spilte kort i de tre-fire timene det tok fra Kristiansand til Hirtsals. Det tok sin tid med å finne ferieleiligheten vi skulle bo pga. dårlig skilting, men klarte omsider å få navigert oss til riktig plass. Både plassen og hytta eller huset om du vil, var veldig fint.
Vi tok en tur inn til Skagen by, som var veldig koselig. Vi kikket litt i butikker, spiste pizza og gikk oss vill. I lille Skagen. Jeg synes vi burde fått medalje. Meg, mamma og pappa synes egentlig et var litt morsomt at vi ikke klarte å finne bilen, men bestemor, som så mange andre bestemødre, synes ikke det var fullt så gøy. Omsider fant vi da bilen, kjørte tilbake til huset, og tok en tur på en av Danmarks mange fine strender.

Lørdagen tilbrakte vi også endel tid i Skagen, noen museer og litt av hvert. Tilbake igjen fant jeg ut av feriesenteret hadde muligheter til å ta sol, og jeg klarte å få med meg mamma på det. Allverdens med soling ble det ikke med de få danske kronene vi hadde i lommeboka, men det ble da nok til at vi i hvert fall i liten grad matcha de røde pølsene vi hadde til middag. Vi spilte (selvfølgelig) kort, for bestemor og pappa ble helt hekta på amerikaner. Jeg vant faktisk endel, men klarte ikke helt å bli like facinert av spillet.
Søndag og siste dag, kjørte vi egentlig bare rundt endel, for vi måtte være ute av leiligheten 11, mens båten hjem ikke gikk før ni. Vi var innom nesten hver eneste by nord i Danmark, noe som egentlig ikke var spesielt festlig ettersom ingeting av butikker eller lignende var åpent. Til slutt ble vi rimelig leie av å kjøre rundt på måfå, og kjørte til kaia, for å spille kort. Surprise. Etter en time med kortspilling forlat båten kaia, og vi satt oss igjen i resturanten for å stappe oss fulle med buffémat og spille kort. Selvfølgelig amerikaner. Jeg holdt på å dø på slutten. Heldigvis fikk jeg tatt noen turer innom taxfree'en mellom pausene.
Båten kjørte i land rett før tolv, men vi var ikke hjemme før ett (av/utkjøringsgreiene på kaia i Kristiansand suger).
Uansett, veldig gøy og koselig tur :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar